Bij de voorbereiding van onze tocht hebben we ons uitgebreid geïnformeerd over de wegen, het weer en de bewoning. We raakten vooral op onze hoede voor de Northern Great Plains, we kregen de indruk dat we daar te maken zouden krijgen met grote hitte, tegenwind, watertekort, weinig mogelijkheden om voedsel te kopen en onafzienbare onbewoonde vlaktes. Nu, aangekomen in het plaatsje Cut Banks zien we voor het eerst het silhouet van de Rockey Mountains
en daarmee hebben we na ongeveer 1600 kilometer het einde van de Northern Great Plains bereikt. Het is tijd voor een evaluatie van onze ervaringen.
Zoals we gisteren al schreven, vormen de Great Plains een redelijk afwisselend landschap, dat ons dat afgelopen weken niet heeft verveeld.
De wind is ons erg meegevallen: we hebben ongeveer evenveel wind-mee als wind-tegen gehad, zij het dat de tegenwind naar ons gevoel altijd net een beetje harder was … Van de prevailing westwind, waarover de Amerikanen steeds spreken, hebben we weinig gemerkt. Wat ook afweek van ons verwachtingspatroon, was de temperatuur – we zijn verdeeld in onze meningen hieromtrent. We hadden grote hitte verwacht, maar uiteindelijk hadden we slechts sporadisch temperaturen boven de 35 graden – vooral Robert zag dat als een meevaller.
Na onze aankomst in de VS hebben we waterzakken gekocht om voldoende water te kunnen meenemen voor de lange trajecten zonder voorzieningen. Die zijn, bij wijze van spreken, niet onze fietstas uitgeweest. In ieder geval waren onze bidons op de fiets ruimschoots toereikend. Altijd kwamen we na 30 tot 50 kilometer wel bij een plaats waar voedsel en water beschikbaar waren. We hadden verwacht, en eigenlijk ook wel gehoopt, dat we door een desolater landschap zouden rijden, maar steeds was er wel een boerderij, elevator of dorpje in zicht.
In deze weblog hebben we geprobeerd ons enthousiasme over de VS over te brengen: een prachtig land met gastvrije en aardige mensen. Er zijn echter twee dingen die ons zijn tegengevallen: de muggen en de US2. Niemand had ons van tevoren gewaarschuwd voor de omvang van de muggenplaag. Vrijwel vanaf het begin van onze tocht hadden we daar last van, maar dat nam bepaald niet af op de Great Plains. Het plaatsje Saco, zo leerden we hier, staat zelfs bekend als de muggenhoofdstad van de VS – voor insiders: kaartje 40 van de ACA-Northern Tier.
Overigens had Han daar veel minder last van dan Hans en Robert. De US2, onze belangrijkste weg over de Plains bleek veel en veel drukker dan we hadden verwacht, zowel in Noord-Dakota als in Montana. Toch was dit niet heel overheersend, want dit nadeel werd ruimschoots gecompenseerd door de alomtegenwoordige treinen van de Burlington-Northern-Santa Fe railroad.
Tenslotte bleken de plains soms verre van plat.
Beste mensen,
BeantwoordenVerwijderenIntrigerend dat het einde van de plains in zicht is. Nu de real thing, de Rockies. Wij hadden er een fantastische tijd, dus dat zal bij jullie vast niet anders zijn.
Wij zagen dat er twee alternatieven zijn in de beurt van Glacier NP. Eén over de US2 en één over de Going to the Sun highway. Ik neem aan dat jullie over de Going to the Sun gaan, dan ben je ook van de US2 af (die hebben wij vorig jaar twee mijl gevolgd en dat vonden we al meer dan genoeg..)
Nog iets: de campsite van Whitefish ligt naast de Santa Fe railway, dus dan weet je het wel. Hoewel Caroline en ik erover van mening verschillen, zou ik persoonlijk een ander plekje zoeken (moet de eerlijkheid gebieden dat wij vorig jaar nog last hadden van acht uur tijdverschil toen we daar vers aankwamen).
Die 200 euro (in de VS dollar) klopt volgens de huidige regels. Je mag tegenwoordig in econmoy class één bagagestuk meenemen (tenzij de zoals wij Silver hebt, dan mag je er twee meenemen). En voor het tweede bagastuk betaal je 200 euro (als het een fiets betreft). Wij hadden mazzel heen (nul euro, vanwege die Silver Card), maar terug betaalden we de hoofdprijs: 300 dollar. De voorwaarden zijn namelijk gewijzigd. Zorg wel voor een doos (bij een fietsenmaker), ze doen daar in de VS erg lastig over. Eenmaal thuis loont het wel de moeite om te controleren wanneer je ticket is uitgegeven. De voorwaarden zijn namelijk gewijzigd en als die 50 euro gold toen jullie ticket is uitgegeven, dan moeten ze zich daar aan houden.
Maar goed, ik ben heel benieuwd naar jullie Rockies bevindingen. Wij zitten met kaarten al weer te dromen over de voortzetting van de Great Divide in Canada (Bruce heeft ons uitgenodigd ;=). Onze foto's van dit jaar staan hier: http://picasaweb.google.com/AaldrikTiktak/GreatDivideMoutainBikeRoute2010#
Maar een foto avondje lijkt me t.z.t. wel leuk
Aaldrik
Op de kaart volgen we de route. Sinds het Michiganmeer kunnen we de plaatsnamen die jullie noemen, meestal op de kaart vinden. Nu komt Browning er aan. Daarna kiezen voor een weg noordwaarts of zuidwaarts .(Vanwege e bergen natuurlijk. Een rechte lijn is niet meer mogelijk.Het gaat nu wel zwaar worden , maar ook spannender, denk ik. Succes verder de komende weken. Pa Bo.
BeantwoordenVerwijderenWat een fraaie foto van die silo's bij avondzon langs het spoor! Een prize-winner...
BeantwoordenVerwijderen